strategix.dk

Carsten Corneliussen

Kontakt

Carsten Corneliussen | Frederiksberg Allé 66, 3 | DK-1820 Frederiksberg C | Mail: carsten@strategix.dk | Telefon: +45 40 75 23 01

Bio

Carsten Corneliussen er analytiker og strateg, der med udgangspunkt i de digitale teknologiske forandringsprocesser i særlig grad interesserer sig for og analyserer, hvordan teknologien påvirker mennesker, virksomheder og organisationer i samfundskonstruktionerne.

Siden 1970’erne har han beskæftiget sig med telekommunikation og datalogi (i KTAS/Tele Danmark 1972-1993) med specialer i infrastruktur og netværksarkitektur (hos L. M. Ericsson og IBM). Han var i 1980’erne med til at etablere teleselskabernes Erhvervsdivisioner og senere i omstillingen af Hybridnettet til Kabel-TV Divisionen. Han har internationale lederuddannelser fra AMA, DIEU samt uddannelser i NLP, Graves Values Model og Spiral Dynamics™.

De sidste knap 20 år har Carsten Corneliussen arbejdet som rådgiver med fokus på digitaliseringen af medierne. Fra 2001 var han strategirådgiver for DR i forbindelse med digitaliseringen af distributionsnetværkerne. Han var her også direktør for Nordic Digital Radio Initiative (2003-2005) i forbindelse med introduktionen af DAB (Digital Audio Broadcast) samt talsmand og koordinator for DIGI-TV (TV 2|Danmark A/S og DR, 2005-2009) i forbindelse med Danmarks introduktion af digitalt tv. Fra 2010-2014 var han ansvarlig for DR's distrubtionsstrategier og seniorrådgiver for generaldirektørens kontor. De sidste par år har han arbejdet som konsulent og rådgiver - bl.a. for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole om mediernes udvikling.

Carsten Corneliussen etablerede i 1994 egen rådgivningsvirksomhed via Creative Network A/S, hvor han senere i 1995 også etablerede og udgav Nyhedsbrevet MediaWatch frem til salg i 1998. Over årene har han tillige arbejdet som rådgiver og konsulent for flere internationale medie- og rådgivningsvirksomheder, bl.a. Yankee Group, Multimedia Skills Ltd., Carmel Group og for virksomheder og organisationer, som f.eks. CNN/Turner, Multichoice & Nethold samt FN og Verdensbanken.

Han etablerede strategix.dk i 2002, som en tænketank i et virtuelt forretningsnetværk med fokus på netværks- og mediekonvergensen, og senere med den næste bølge af digitale teknologier – bio, genetics, nano og robotics – som han med hjemmesiden af samme navn forsøger at formidle og dele denne viden.

Carsten Corneliussen er også kendt som foredragsholder og forfatter. Hans seneste to bøger er "Fremtiden er et mindset" - samtaler om virkeligheden i den indre og ydre verdens repræsentationer " (2019) og "Digital dekonstruktion - signalement af et paradigme" (2015), der foreligger som gratis e-bøger. Han har tidligere skrevet "Rapporten: Digitale Medier" (1998), som er et resume af Nyhedsbrevet MediaWatch i perioden 1995-1998, "Fra kaos til ny orden? - e-anything" (2000), som var en lærebog til marketingfolk i begyndelsen af internettets æra, "Time & Space" (2001), som er en rapport om bredbånd i samme periode, "The Future is not Wireless" (2003), som er en hvidbog om digital radio - samt bogen "På bølgelængde med fremtiden" (2004), som er skrevet for Dansk Metal. De kan findes via download-siden. Gennem årene har han tillige skrevet en hel del rapporter, analyser og artikler, som kan findes via arkivet sammen med en del andre interessante links.