Kontakt
Carsten Corneliussen | Frederiksberg Allé 66, 3 | DK-1820 Frederiksberg C | Mail: carsten@strategix.dk | Telefon: +45 40 75 23 01
Bio
Carsten Corneliussen er
analytiker og strateg, der med udgangspunkt i
de digitale teknologiske forandringsprocesser i særlig grad interesserer sig
for og analyserer, hvordan teknologien påvirker
mennesker, virksomheder og organisationer i
samfundskonstruktionerne.
Siden 1970’erne har han beskæftiget sig med telekommunikation og datalogi (i KTAS/Tele Danmark 1972-1993) med specialer i infrastruktur og netværksarkitektur (erhvervet hos L. M. Ericsson og IBM). Han var i 1980’erne med til at etablere teleselskabernes Erhvervsdivisioner og senere i omstillingen af Hybridnettet til Kabel-TV Divisionen. Han har internationale lederuddannelser fra AMA, DIEU samt uddannelser i NLP, Graves Values Model og Spiral Dynamics™.
De sidste 20 år har Carsten Corneliussen arbejdet som rådgiver med fokus på digitaliseringen af medierne. Fra 2001 var han strategirådgiver for DR i forbindelse med digitaliseringen af distributionsnetværkerne. Han var her også direktør for Nordic Digital Radio Initiative (2003-2005) i forbindelse med introduktionen af DAB (Digital Audio Broadcast) samt talsmand og koordinator for DIGI-TV (TV 2|Danmark A/S og DR, 2005-2009) i forbindelse med Danmarks introduktion af digitalt tv. Fra 2010-2014 var han ansvarlig for DR's distrubtionsstrategier og seniorrådgiver for generaldirektørens kontor. De sidste par år har han arbejdet som konsulent og rådgiver - bl.a. for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole om mediernes udvikling (2016-2019). I årene 2020-2021 har han arbejdet med at placere begrebet kunstig intelligens (AI) i en filosofisk kontekst - bl.a. med udgivelse af e-bogen Hello Humans: I'm not a chatbot (2021).
Carsten Corneliussen
etablerede i 1994 egen rådgivningsvirksomhed via
Creative Network A/S, hvor han senere i 1995 også
etablerede og udgav Nyhedsbrevet MediaWatch frem til
salg i 1998. Over årene har han tillige arbejdet som
rådgiver og konsulent for flere internationale
medie- og rådgivningsvirksomheder, bl.a. Yankee
Group, Multimedia Skills Ltd., Carmel Group og for
virksomheder og organisationer, som f.eks.
CNN/Turner, Multichoice & Nethold samt FN og
Verdensbanken.
Han etablerede strategix.dk i 2002, som en tænketank i et virtuelt forretningsnetværk med fokus på netværks- og mediekonvergensen, og senere med den næste bølge af digitale teknologier – bio, genetics, nano og robotics – som han med hjemmesiden af samme navn forsøger at formidle og dele denne viden.
Carsten Corneliussen er også kendt som foredragsholder og forfatter. Hans bøger kan findes via publikationer.