strategix.dk

Carsten Corneliussen

Kontakt

Carsten Corneliussen | Frederiksberg Allé 66, 3 | DK-1820 Frederiksberg C | Mail: carsten@strategix.dk | Telefon: +45 40 75 23 01

Bio

Carsten Corneliussen er analytiker og strateg, der med udgangspunkt i teknologiske forandringsprocesser indenfor netværk og digitale medier i særlig grad interesserer sig for og analyserer, hvordan teknologien påvirker individer, virksomheder, organisationer og samfundet.

Han har siden 1970’erne beskæftiget sig med datalogi og telekommunikation (KTAS/Tele Danmark 1972-1993) med specialer i infrastruktur og netværksarkitektur. Han var bl.a. i 1980’erne med til at etablere teleselskabernes Erhvervsdivisioner og senere i omstillingen af Hybridnettet til Kabel-TV Divisionen. Han har endvidere internationale lederuddannelser fra AMA og fra DIEU samt en master i NLP-psykologi og uddannelser i Spiral Dynamics Graves Values Model.

De sidste knap 20 år har Carsten Corneliussen arbejdet som rådgiver med fokus på digitaliseringen af medierne. Fra 2001 var han strategirådgiver for DR i forbindelse med digitaliseringen af distributionsnetværkerne. Han var her også direktør for Nordic Digital Radio Initiative (2003-2005) i forbindelse med introduktionen af DAB (Digital Audio Broadcast) samt talsmand og koordinator for DIGI-TV (TV 2|Danmark A/S og DR, 2005-2009) i forbindelse med Danmarks introduktion af digitalt tv. Fra 2010-2014 var han ansvarlig for DR's distrubtionsstrategier og seniorrådgiver for generaldirektørens kontor. De sidste par år har han arbejdet som konsulent og rådgiver - bl.a. for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole om mediernes udvikling.

Carsten Corneliussen etablerede i 1994 egen rådgivningsvirksomhed via Creative Network A/S, hvor han senere i 1995 også etablerede og udgav Nyhedsbrevet MediaWatch frem til salg i 1998. Over årene har han tillige arbejdet som rådgiver og konsulent for flere internationale medie- og rådgivningsvirksomheder, bl.a. Yankee Group, Multimedia Skills Ltd., Carmel Group og for virksomheder og organisationer, som f.eks. CNN/Turner, Multichoice & Nethold samt FN og Verdensbanken.

Han etablerede strategix.dk i 2002, som en tænketank i et virtuelt forretningsnetværk med fokus på netværks- og mediekonvergensen, og senere med den næste bølge af digitale teknologier – genetics, nano og robotics – som han med hjemmesiden af samme navn forsøger at formidle og dele denne viden.

Carsten Corneliussen er også kendt som foredragsholder og forfatter. Hans seneste bog foreligger som en gratis e-bog med titlen "Digital dekonstruktion - signalement af et paradigme" (2015) - der kan downloades her. Han arbejder p.t. med et nyt manuskript med titlen "Fremtiden er et mindset - ikke et produkt". Han har tillige skrevet bogen "Rapporten: Digitale Medier" (1998), som er et resume af Nyhedsbrevet MediaWatch i perioden 1995-1998, "Fra kaos til ny orden? - e-anything" (2000), som var en lærebog til marketingfolk i begyndelsen af internettets æra, "Time & Space" (2001) som er en rapport om bredbånd i samme periode, "The Future is not Wireless" (2003), som er en hvidbog om digital radio - samt bogen "På bølgelængde med fremtiden" (2004), som er skrevet for Dansk Metal.

Downloads

Ved at klikke på titlerne herunder åbner du enten en ny side eller downloader pdf-filer, hvor nogle er den fulde version og andre kun er korte resumeer. Hvis du har lyst til at læse de fulde versioner, så send mig gerne en mail.

Digital dekonstruktion

På bølgelængde med fremtiden

Time & Space

Mennesker og teknologi

Homo Sapiens Digitalis

Future radio is not wireless

Fra kaos til ny orden

Rapporten: Digitale medier

Gennem årene har jeg tillige skrevet en hel del rapporter, analyser og artikler, som kan findes via arkivet sammen med en del andre interessante links.