kontaktinformation

  • Carsten Corneliussen  |  Frederiksberg Alle 66, 3.sal  |  DK-1820 Frederiksberg C

    Mail: carsten@strategix.dk  |  Mobil: +45 40 75 23 01

Bio/resume

Carsten Corneliussen er analytiker og strateg, der med udgangspunkt i teknologiske forandringsprocesser indenfor netværk og digitale medier i særlig grad interesserer sig for og analyserer, hvordan teknologien påvirker individer, virksomheder, organisationer og samfundet.

Han har siden 1970’erne beskæftiget sig med telekommunikation og IT – de sidste 15 år som rådgiver med fokus på digitaliseringen af medierne. Carsten Corneliussen er oprindelig uddannet i telesektoren (KTAS/Tele Danmark 1972-1993) med speciale i datalogi, infrastruktur og netværksarkitektur. Han var i 1980’erne med til at etablere Erhvervsdivisionen og senere i omstillingen af Hybridnettet til Kabel-tv divisionen. I 1994 etablerede han rådgivningsvirksomheden Creative Network A/S, hvor han i 1995 også etablerede og udgav Nyhedsbrevet MediaWatch frem til 1998.

Carsten Corneliussen har siden 2001 været strategirådgiver og konsulent for DR i forbindelse med digitaliseringen af distributionsnetværkerne. Han var direktør for Nordic Digital Radio Initiative (2003-2005) i forbindelse med introduktionen af DAB (Digital Audio Broadcast) og talsmand for DIGI-TV (DR og TV 2|Danmark) i forbindelse med introduktion af digitalt tv i Danmark (2005-2009) samt seniorrådgiver for generaldirektørens kontor (2010-2014).

Carsten Corneliussen har internationale lederuddannelser fra AMA og fra DIEU samt en master i NLP psykologi og har deltaget på uddannelser i Spiral Dynamics Graves Values Model. Han har over årene tillige arbejdet som rådgiver og konsulent for flere internationale medie- og rådgivningsvirksomheder, bl.a. Yankee Group, Multimedia Skills Ltd., Carmel Group og for virksomheder og organisationer, som f.eks. CNN/Turner, Multichoice & Nethold samt for FN og Verdensbanken.

I 2002 etablerede han virksomheden strategix.dk som en tænketank i et virtuelt forretningsnetværk med fokus på netværks- og mediekonvergensen og den næste bølge af teknologier – genetics, nano og robotics – og med hjemmesiden af samme navn forsøger han at formidle og dele denne viden, bl.a. i form af et koncept om den virtuelle bog, der foreligger som en synopsis af ”Mennesker og teknologi” (2003) og ”Homo sapiens digitalis” (2004).

Carsten Corneliussen er også kendt som foredragsholder og forfatter til en lang række bøger og analyser, der beskæftiger sig med mennesker, medier og teknologi. Han har bl.a. skrevet "Rapporten: Digitale Medier" (1998), som er et resume af Nyhedsbrevet MediaWatch i perioden 1995-1998, lærebogen "Fra kaos til ny orden? - e-anything" (2000), bredbåndsrapporten "Time & Space" (2001), en hvidbog om digital radio "The Future is not Wireless" (2003) samt bøgerne "På bølgelængde med fremtiden" (2004) og "Digital dekonstruktion - signalement af et paradigme" (2015) - sidstnævnte som en gratis e-bog der kan downloades herfra. P.t. arbejder han på et nyt manuskript med titlen: "Fremtiden er et mindset - ikke et produkt", som forventes publiceret i 2018.